BIELANY. W Polsce jest już 277 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Jedną z nich, w tegorocznym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, zostało CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki w Warszawie, które uplasowało się na trzeciej pozycji.
W pierwszej dwudziestce Rankingu znalazła się jeszcze jedna szkoła z Warszawy. Z województwa mazowieckiego w Rankingu są m.in. szkoły z Otwocka, Puszczy Mariańskiej i Radomia To szkoły, które zadbały przede wszystkim o dobrostan psychologiczny uczniów w czasie nauki zdalnej, wspierając realizowanie własnych projektów przez młodzież.
Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze. – Ten rok dla polskich szkół był szczególnie trudny. Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Trudne warunki pandemiczne działały na niekorzyść dobrostanu psychologicznego młodzieży. Jednak jak pokazuje raport Fundacji Zwolnieni z Teorii „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii” – uczniowie tych szkół, którzy zrealizowali w tym roku szkolnym własny projekt społeczny w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego niż ich rówieśnicy, którzy nie angażowali się społecznie. Raport bazuje na badaniu przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie 621 uczniów. Z badania wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12%) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12%) od tych, którzy nie angażowali się społecznie.
– Tegoroczna edycja Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” różniła się od poprzednich, ponieważ większość działań została przeniesiona do wirtualnej rzeczywistości, ale młodzież szybko się w niej odnalazła. Moja przygoda z Olimpiadą trwa już cztery lata. My – nauczyciele „Zwolnieni z Teorii” zyskujemy bardzo wiele – wzmacniamy istniejące już relacje z uczniami i nawiązujemy nowe. Rozwijamy również własne kompetencje. A Uczniowie – oni są bardzo kreatywni i zaangażowani w realizację swojego projektu. Zyskują wiedzę i doświadczenie, którego nikt im nie odbierze – komentuje wyniki rankingu Anna Frołów, nauczycielka z CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki w Warszawie.
– To nauczyciele są z młodymi ludźmi na co dzień i dają im przestrzeń do działania, wsparcie, motywację, pocieszenie w trudnych momentach i celebrują sukcesy. Zachęcam nauczycieli, aby robili to dalej, bo tworzą nowoczesną, współczesną edukację – mówi Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu Banku ING Bank Śląski, partnera tegorocznej edycji Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.