BIELANY. Ciąg ulic Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego przejdzie metamorfozę. Ogłoszono przetarg na modernizację tego ważnego fragmentu komunikacyjnego na Bielanach. Przebudowana ma zostać jezdnia, chodniki i droga dla rowerów na całej długości, a klasyczne skrzyżowanie z ul. Kochanowskiego ma się zmienić w rondo turbinowe.
Liczący 1,9 km ciąg ulic Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego jest jednym z ważniejszych na Bielanach. Łączy osiedla Piaski, Słodowiec i Stare Bielany, dla mieszkających we wschodnim rejonie ul. Maczka stanowi wygodny dojazd do stacji metra Słodowiec i dalej do ul. Podleśnej pod Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Jego nawierzchnia jest już jednak wyeksploatowana, a komfort podróżowania obniża także obowiązująca dziś na kilku skrzyżowaniach organizacja ruchu, której usprawnienia powiązane są właśnie z poprawą infrastruktury.
Największa zmiana czeka skrzyżowanie ulic Rudnickiego i Kochanowskiego. Starą i wyeksploatowaną sygnalizację świetlną w tym miejscu ma zastąpić rondo turbinowe. To rozwiązanie o koszcie porównywalnym z przebudową sygnalizacji, ale w przeciwieństwie do niej pozwoli usprawnić przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś najbardziej newralgiczna jest tu relacja skrętu w lewo z ul. Rudnickiego w ul. Kochanowskiego (na zachód). Wydzielenie lewoskrętu w sygnalizacji doprowadziłoby do paraliżu skrzyżowania. Odpowiednio zaprojektowane rondo turbinowe pozwoli na płynny przejazd skręcających pojazdów.
Na całym ciągu wybudowane zostaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsza zebra powstanie na ul. Rudnickiego przy wjeździe do myjni, druga – na wysokości budynku Perzyńskiego 14D, a trzecia – przy skrzyżowaniu z ul. Staffa. Pozostałe przejścia bez sygnalizacji wyposażone zostaną w azyle. Po zachodniej stronie na Podczaszyńskiego poszerzona zostanie przestrzeń dla pieszych, parkowanie przeniesione zostanie z chodnika na jezdnię.
Najwięcej nowości zajdzie na ul. Rudnickiego, na której przebudowie ulegną również dwa parkingi. Chodzi o place postojowe po wschodniej stronie – na wysokości przystanku autobusowego „Kochanowskiego 04” i Megasamu Żoliborskiego. Dziś to tak naprawdę klepiska pełne nierówności, które po opadach zamieniają się w kałuże. Po przebudowie parkingi zostaną ucywilizowane. Na obu do dyspozycji kierowców będzie łącznie 50 miejsc postojowych, w tym 4 niebieskie „koperty”.
fot. ZTM